Mobiele apps: de do’s en don’ts
Er zijn op dit moment al bijna 20 miljoen mobiele apps op de markt en naar verwachting zal dat aantal in 2015 zelfs vertienvoudigd zijn. Toch hoor je ook verhalen dat de interesse in mobiele apps onder consumenten alweer afneemt. Ik denk dat dit vooral komt omdat er zoveel nutteloze apps op de markt worden uitgebracht die niets aan waarde weten toe te voegen.
Straks meer mobiele apps dan websites?
Volgens ‘the state of marketing 2012 IBM´s global survey of marketers’ zal de wereldwijde e-commercemarkt de 1000 miljard dollar-grens naar verwachting bereiken in 2014. M-commerce groeit het jaar daarna tot 200 miljard dollar. 34% van de marketeers is daarnaast van plan om het komende jaar mobiele toepassingen te ontwikkelen om klanten beter te kunnen bereiken op hun smartphone en tablet. Ook wordt de relatie tussen marketing en IT steeds belangrijker volgens dit onderzoek. 51% van de best presterende bedrijven geeft namelijk aan dat er een goede relatie is tussen marketing en IT, 10% hoger dan andere bedrijven.
Ik verwacht dat er straks net zoveel of zelfs meer mobiele apps zullen zijn dan websites. Gebruikers zullen de saaie, niets toevoegende apps gewoon overslaan. Daarom is het ook zo belangrijk voor een organisatie om te weten waar een app aan dient te voldoen om succesvol te zijn. Anders gezegd: wat zijn de do’s en don’ts voor het maken van een app?
Je kunt met een app heel veel verschillende kanten op. Bij je keuze is het erg belangrijk dat je blijft focussen op het doel van de app en de toegevoegde klantwaarde. Succesvolle apps voldoen aan een aantal factoren, maar niet elke onderstaande factor hoeft bij jouw app van toepassing te zijn.
1. Funfactor
De bottom line hierbij is dat de app een hoog niveau van entertainment moet bieden. Een app die de aandacht keer op keer weet vast te houden. Mobiele games zijn hier een goed voorbeeld van. Twee van de populairste entertainment apps op dit moment zijn: Smurf´s village (tevens de app die op dit moment de hoogste omzet behaalt) en Boer zoekt vrouw.
2. Nuttig
Natuurlijk is het fijn als een app er gelikt uitziet, maar waarom zou je de app blijven gebruiken als het verder nergens toe dient? Daarom is het belangrijk dat je gebruikers van de app een reden geeft om met een app bezig te blijven. Zorg voor functionaliteiten die echt een meerwaarde bieden aan de gebruiker. Een organisatie die op dit moment bijvoorbeeld hoog scoort is Kruidvat met de Kruidvat app. Het is een persoonlijke app, die aan de klantenkaart verbonden is. Door je klantenkaart te registreren krijg je een persoonlijke aanbieding die dagelijks of wekelijks kunt ontvangen en spaar je automatisch cadeaupunten. Via de app kun je terugzien hoeveel punten je gespaard hebt.
3. Gebruiksvriendelijk
Het begrijpen van de klantbehoefte en deze vervolgens ook kunnen uitwerken tot een goed idee is een van de grote uitdagingen. De beste apps slagen erin om een interface neer te zetten die inhoud, features en de smartphone naadloos met elkaar laat samenwerken. Appie van AH is hier wat mij betreft voor de volle 100% in geslaagd. Je kunt via de app je boodschappenlijst bijhouden, ziet dan direct welke producten van je lijst in de bonus zijn en mijn persoonlijke favoriet is dat Appie zelfs je boodschappen sorteert op de looproute van je eigen Albert Heijn. Daarnaast kun je ook direct contact opnemen met de klantenservice, je recepten zoeken en direct de ingrediënten op je boodschappenlijst laten plaatsen.
4. Functioneel
Een app zou niet simpelweg de website moeten kopiëren. Apps horen gebruikers juist in staat te stellen om de voordelen van een smartphone optimaal te benutten. Denk hierbij aan het gebruik van GPS, foto- en videomogelijkheden en bewegingssensoren. Ook zijn de mogelijkheden voor interactie tussen app-gebruikers onderling een extra aandachtspunt. Bijna iedereen heeft een smartphone in zijn jaszak of tas zitten en onderling contact is een belangrijke pijler van geslaagde mobiele applicaties. Apps als Facebook, WhatsApp en Foursquare maken hier optimaal gebruik van door op elke willekeurige plek en tijdstip in contact te staan met je vrienden door bijvoorbeeld het direct delen van je locatie, foto’s en video’s.
5. Duurzaam
Een app zou gezien moeten worden als een langetermijninvestering. Communiatie rondom de app, updates, en vernieuwen horen bij die investering. Een app hoort minstens dezelfde levensloop te hebben als een gemiddelde website. Steek er dus de tijd en energie in om een goede app wereldkundig te maken. Goede apps vragen bovendien regelmatig om een update. Dit is niet alleen noodzakelijk om technisch goed te blijven werken, maar ook om zich aan te passen aan veranderingen. Wat dat betreft is een app nooit af en moet er continue gekeken worden naar nieuwe invalshoeken om een app beter af te stemmen op de wensen en eisen van gebruikers.
6. Korte, bondige content
Mobiele apparaten lenen zich niet voor uitgebreide content of acties. Gebruikers zullen de smartphone niet gebruiken voor onderzoek of het lezen van grote hoeveelheden tekst, dus als dit je doel is dan is een app niet het geschikte middel om in te zetten.
7. Vasthouden aan merkidentiteit
Zorg dat de app past bij je merkidentiteit en merkwaarden. Als je merk praktisch en functioneel is, probeer dan niet ineens een entertainment-app op de markt te brengen.
Do’s en don’ts bij ontwikkeling van apps
Daarnaast zijn er ook een aantal do’s en don’ts waar je rekening mee dient te houden als je een app laat bouwen, welke ik hieronder zal opnoemen en toelichten.
1. Mobiel ontwikkelen is een specialisme
Dat de IT- en marketingafdeling steeds meer geïntegreerd raken met elkaar, is niet zomaar. Een e-marketingstrategie valt of staat met de juiste IT-infrastructuur. Je kunt niet zomaar met de ontwikkeling van een mobiele applicatie beginnen. Het vereist een geheel andere manier van denken. Je moet niet alleen overweg kunnen met de mobiele tools, maar tevens de beperkingen van een mobiel platform kennen.
2. Laat je app niet in de vergetelheid raken
Belangrijk is dat je de app ontwikkelt als een blijvertje. Niemand zit te wachten op de zoveelste ‘dertien in een dozijn’-app. Wat je wilt is dat je applicatie onthouden wordt en de gebruiker uitdaagt om ermee aan de slag te gaan. Er zijn nu al teveel eendagsvliegen.
3. Probeer niet teveel in één scherm te bewerkstelligen
Elke afdeling wil zijn of haar zegje doen in de app. Wanneer alles prominent aanwezig is, verliest het zijn kracht. Vooral nieuws apps proberen vaak al direct op het beginscherm alle highlights uit de verschillende categorieën te laten zien, waardoor het meer een kopie wordt van de reguliere site dan dat er gebruik gemaakt wordt van de voordelen van een app. Veel grote organisaties lanceren daarom verschillende apps om beter in te spelen op de verschillende klantbehoeftes. Goede voorbeelden hiervan zijn: Ziggo (Ziggo TV, Ziggo Muziek en Ziggo verbruik), ABN-Amro (mobiel bankieren, huizenkijker en student city guide) en (ANWB verkeer, ANWB wegenwacht, ANWB onderweg, ANWB taalgidsen).
4. Meerwaarde
Als een mobiele app geen meerwaarde kan bieden boven een mobiele website voor de gebruiker, kun je kostentechnisch gezien beter kiezen voor een mobiele site. Zie hiervoor ook het artikel ‘Mobile marketing: app of mobiele website?‘ op Frankwatching. Het artikel is wat gedateerd, maar het verschil is in grote lijnen nog steeds accuraat.
5. Klikfrustratie
Maak het gebruikers niet te moeilijk om iets aan te klikken. Het zorgt voor frustratie wanneer je wel kunt zien waar je moet zijn, maar je het simpelweg niet (goed) kunt selecteren.
Tot slot: test je app uitgebreid!
Zorg voor een testgroep voordat je de app lanceert. Je krijgt maar 1 kans om eruit te springen tussen de 20 miljoen andere apps, zonder binnen no time te verdrinken in een zee van apps. Heb je zelf nog aanvullingen voor het do’s en don’ts-lijstje of heb je een andere visie? Schroom dan niet om te reageren, hoe meer tips en aanvullingen hoe beter de app uiteindelijk wordt.