Scrum: hoe maak je het resultaat bijzonder?
Scrum stuurt niet echt op het verleggen van grenzen. Scrum stuurt op doelen halen. Onder de druk van een volle backlog en een beperkt budget heb je de neiging om overal de maar-net-goed-genoeg-oplossing voor te kiezen: “lange halen, snel thuis.” Als je bijzondere projectresultaten wil, iets dat boven de middelmaat uitstijgt, moet je daar speciale aandacht aan besteden. Ook bij scrum. In dit artikel 6 tips voor een bijzonder projectresultaat.
1. Zet zachte doelen op de ‘definition of done’
In sprint 0 heb je – uiteraard – een merk- of productpersoonlijkheid vastgelegd. Is je merk liefdevol? Is je merk zakelijk? Of vriendelijk? Zet het op de ‘definition of done’ en gebruik het als meetlat voor het gevoel van je product. Is er een art director die het merk goed begrijpt? Goedkeuring door hem of haar kan ook goed op de definition of done.
2. Maak een ‘definition of awesome’
Als iets ‘done’ is, is het goed genoeg. Zo krijg je dus het goed-genoegste resultaat. Maar je kan ook jezelf en je team uitdagen om de lat hoger te leggen, waar mogelijk. Daar kan je een ‘definition of awesome’ van maken. Dat is leuk werk: ik krijg er altijd veel energie van om te dromen over moddervette dingen die je samen zou kunnen maken. Als je je dromen gedeeld hebt is de kans groot dat iemand naar je toe komt met: “Dit vond jij toch tof? Ik heb een idee hoe we het kunnen maken…”
3. Gebruik het lagere tempo van Sprint 0
Creativiteit – uit de band springen – is sterk verwant met divergent of lateraal denken. Dit denken heeft letterlijk tijd en ruimte nodig. Tijdens Sprint 0 kun je alle activiteiten plannen om je project een creatieve en conceptuele start te geven: research, brainstorms, schetssessies, uitwaaien, mindmaps tekenen, enzovoorts. Je kunt in Sprint 0 ook een stijlstudie uitvoeren: verschillende visuele stijlen verkennen en er samen met de opdrachtgever één kiezen – of er een nachtje over te slapen – voordat het echte sprinten begint.
4. Maak de sfeer in het team creatief
Creativiteit gedijt het best bij energie en optimisme. Als je die in het team brengt, dan geeft iedere sprintdag ruimte voor nieuwe kleine creatieve uitspattingen die je product bijzonder maken. Een creatieve sfeer ontstaat als iedereen ontspannen is. Humor is goed. Hang leuke dingen aan muur, maak de scrum room je creatieve thuis. Geef elkaar de volle aandacht bij gesprekken.
Maar vooral: wees gul met complimenten. Zo verhoog je het zelfvertrouwen van je teamleden en verlaag je de drempel om met ideeën te komen. Als je denkt dat je al genoeg complimenten geeft, geef er dan nog eentje extra..
5. Vang goede ideeën voor ze verdampen
Goede ideeën komen niet altijd op het handigste moment. Daarom zorgen we in een scrum room altijd voor een plek waar we de plotseling opkomende ideeën kunnen ophangen. De scrum master en product owner weten hierdoor altijd wat de goede ideeën zijn die nog niet in het project zitten. Ze kunnen samen besluiten welke ideeën ze verwerpen, welke in een volgende sprint aan bod komen. Wees wel voorzichtig, want pasgeboren ideeën zijn kwetsbaar.
6. Kies bewust de user stories waarmee je het verschil gaat maken
Onderzoek toont aan dat mensen producten met slechts een paar uitzonderlijk goede kwaliteiten beter waarderen dan producten met veel features van gemiddelde kwaliteit. Het is dus slim om in Sprint 0, als de backlog af is, bewust enkele stories uit te kiezen waarmee je het verschil gaat maken. Welke sterktes heeft jouw team of organisatie, die anderen moeilijk kunnen kopiëren? Kies stories die dat uit de verf laten komen. Met welke user stories kun je je productvisie het beste illustreren?
Het hoeft niet bij Sprint 0 te blijven, in Scrum houd je je hersens altijd aan! Ben je scrum master of product owner? Maak in backlog refinement en tijdens de sprint-planning expliciet ruimte voor creativiteit en poker niet elke lucht er uit. Ben je teamlid? Claim creatieve ruimte bij stories waar jij echt van vindt dat ze het verdienen.
Uiteindelijk is het mensenwerk
Hoge productiviteit én creativiteit in een team is vooral mensenwerk. In de woorden van John Cleese:
If you want creative workers, you have to give them enough room to play.”
Een team bouwen, feedback en openheid geven, vertrouwen kweken; je doet het samen. Scrum is geen garantie, maar helpt je wel op weg. Het twaalfde Agile principle zegt immers: “We don’t make mistakes, we learn.”
Dit artikel is het vierde deel in een serie over Scrum. Lees hier het eerste deel: ‘6 redenen om niet te scrummen’, en hier het tweede deel ‘Scrum: de fijne kneepjes van backlog refinement’ en deel drie ‘Scrum: ligt al het risico bij de opdrachtgever?’.