Hoe bol, WNF, Adobe & meer merken Threads gebruiken
Welkom bij Instagram Threads. Bedrijven zetten Threads op hun eigen manier in om dichter bij hun doelgroep te komen. Ze delen updates, aanbiedingen en leuke feitjes om hun merk onder de aandacht te brengen. Dit doen ze op een luchtige en laagdrempelige manier. Leer wat dit eenvoudige en effectieve platform voor jouw bedrijf kan betekenen of doe simpelweg inspiratie op met de voorbeelden in dit artikel!
Een paar dagen na de lancering van Threads in augustus 2023 waren er al 100 miljoen gebruikers. Nu vinden ook steeds meer bedrijven en individuen hun weg naar Threads. Het was natuurlijk erg slim van Meta om, nadat het minder ging met X, een soortgelijk platform op te richten. Ben je benieuwd hoe Threads in de basis werkt? Lees dan dit artikel.
Kansen voor bedrijven?
De sfeer op Threads is toegankelijk. Individuen delen hier persoonlijke gedachten of gewoon informatie die ze graag willen delen met hun volgers. Maar je ziet ook steeds meer bedrijven verschijnen. Er komen veel humoristische berichten langs die af en toe gecombineerd zijn met een zakelijk randje.
Threads en Instagram
Threads werkt nauw samen met Instagram zelf. Wanneer je post goed scoort, word je ook gepromoot op Instagram. Dit zie je soms terug in je tijdlijn wanneer je door Instagram scrolt (zie onderstaande afbeelding). Als bedrijf komt deze springplank altijd goed van pas.
Ben je actief op Instagram en heb je veel volgers? Wanneer je ook actief wordt op Threads speelt dit in je voordeel. Na het activeren van je account, volg je automatisch iedereen die je op Instagram ook volgt en andersom, mits ze actief zijn op Threads. Zo heb je dus snel een Threads-account met veel volgers en hoef je niet helemaal vanaf 0 te beginnen.
Gesponsorde berichten
Threads is nieuw en om die reden staat het nog niet vol met gesponsorde berichten. Dit is voordelig, omdat je nu nog makkelijk opvalt tussen alle andere berichten en daardoor kun je sneller groeien.
Linkjes en leads
Waar ook grote kansen liggen op Threads, is dat je hier wél een link bij je bericht kunt plaatsen. Op Instagram is het nog altijd ‘ga naar de link in bio’ als je een bericht post. Daarnaast is er ook de optie om voice memo’s en video’s van maximaal 5 minuten te delen. Dit kun je inzetten om leads te genereren.
Van Hema tot T-mobile op Threads
Ik neem een aantal bedrijven die al actief zijn op Threads onder de loep. Hoe gebruiken zij Threads? Wordt er vaak gepost? En wat wordt er gepost?
Hema
Account: 20.9 duizend volgers
Hema was er met de lancering van Threads in Europa gelijk bij. Je ziet aan hun eerste post dat deze gelijk veel aandacht kreeg (1.051 likes en 57 reacties). Dit was in de piek dat veel mensen actief werden op Threads, maar daarna heeft Hema niet doorgepakt. Ze hebben in totaal 3 posts gedaan en tussen de posts zit veel tijd. Het lijkt alsof ze aan de start zijn meegegaan in de hype, maar dat ze hier vervolgens geen strategisch plan voor hebben gemaakt en het hebben laten liggen. Wellicht dacht Hema dat Threads een kortstondig succes zou zijn?
Hema’s posts vallen wel op en matchen met het karakter van Threads. Luchtig met een vleugje humor.
Adobe
Account: 227 duizend volgers
Adobe is natuurlijk een groot wereldbedrijf en is al actief op Threads sinds de allereerste lancering in augustus 2023 (toen Europa nog geen toegang had). Adobe post regelmatig. Er is nog geen week voorbijgegaan waarin ze niet van zich hebben laten horen. Het lijkt erop dat ze vanaf de lancering besloten hebben om Threads vast mee te nemen in hun social-strategie.
Je ziet verschillende soorten posts terug op hun account. Ze laten ontwerpen zien die met Adobe gemaakt zijn (zie onderstaande afbeelding) en zetten daarmee gebruikers, maar ook werknemers in het zonnetje. Ook posten ze blogs die zij plaatsen op hun Adobe Blog, delen ze nieuwe samenwerkingen en nieuwe updates. Er is dus veel variatie in de inhoud van de posts.
Als je kijkt naar het verschil tussen het aantal volgers en de likes en comments op hun posts, is dit een groot verschil. De laatste posts scoren niet hoger dan 100 likes. Dat is erg laag als je bedenkt dat dit account 227 duizend volgers heeft.
Bol
Account: 18.2 duizend volgers
Ook bol was vanaf het begin aanwezig op Threads. Tot nu toe hebben ze bijna elke week gepost, maar of er een vaste strategie is? Daar heb ik mijn vraagtekens bij. De ene week posten ze meer dan andere weken en ook lopen de soorten posts erg uiteen. Bol probeert vooral met grappige en aansprekende teksten hun doelgroep aan te spreken, maar je ziet de afwisseling tussen beeld en tekst ook terugkomen.
Ik denk dat ze van alles uitproberen om erachter te komen welke posts wel en niet werken. Op dit moment werken ze grotendeels met opvallende teksten waar je niet zomaar langs scrolt (zie onderstaande afbeelding als voorbeeld).
Bol heeft, net als Hema, een groot aantal volgers op hun Threads-account. Dit komt dus door de connectie tussen Instagram en Threads. Op die manier stonden ze met hun account vanaf het begin al sterk.
KLM
Account: 148 duizend volgers
Ook KLM was actief op Threads vanaf de lancering in december. KLM heeft elke week iets geplaatst, waarvan het aantal per week verschilt. In de posts zie je terug dat ze aanspraak zoeken met hun volgers. Ze vragen in veel berichten om reacties of antwoorden, zoals in de post hieronder.
Vergeleken met Adobe, trekt KLM veel aandacht met hun posts. Ze posten veel herkenbare onderwerpen die gaan over vliegen. De posts krijgen vaak honderden likes. Ook maken ze gebruik van de mogelijkheid om korte video’s en polletjes te plaatsen. Dit maakt hun account afwisselend.
In hun bio geven ze aan dat je #KLM kunt gebruiken voor het delen van mooie plaatjes vanuit een vliegtuig of andere leuke content. Deze content hergebruiken ze dan weer op hun kanalen, waaronder op Threads. Dit werkt goed.
Het lijkt erop dat KLM graag aanwezig wil zijn en blijven op dit platform.
WNF Nederland
Account: 4.579 volgers
Ook het WNF is vanaf de lancering aanwezig op Threads. Hun allereerste post luidde als volgt:
Kom, we gaan de planeet redden. Doe je mee?
Dit is natuurlijk alles waar het WNF voor staat en dus een sterke binnenkomer. Je ziet dat ze op het begin het wiel nog een beetje uit probeerden te vinden. Ze starten met een actie, maar deze kreeg weinig aandacht op Threads (5 likes). Daarvoor is Threads misschien niet het juiste platform?
In de posts daarna kregen ze het te pakken. Grappige en herkenbare content doet het goed op Threads. Je staat dan ook gelijk 1-0 voor als het over dieren gaat.
Onderstaande post is een goed voorbeeld. Ze vragen hun volgers om een mening en de post nodigt uit door de ‘bizarheid’ om hier iets over te zeggen.
WNF speelt met teksten, afbeeldingen, polletjes en wat opvalt zijn de posts die enkel uit emoji bestaan. Dit had ik nog niet eerder voorbij zien komen. Een van de emoji-posts was rond Kerst geplaatst en ook hier staat het welzijn van dieren onder de aandacht. Dit doen ze op een manier die past bij de tijd van het jaar.
WNF is vaker gaan posten de afgelopen tijd. Ze geven dus meer aandacht aan dit platform en zien hier wellicht diverse kansen verschijnen.
T-Mobile
Account: 72.3 duizend volgers
T-Mobile is ook een wereldbedrijf en was daarom vanaf het begin van augustus 2023 aanwezig op Threads. Wat gelijk opvalt is dat zij in hun posts hun merk centraal stellen. Ze geven T-Mobile weer zoals hun klanten hen zien.
Ze plaatsten bijvoorbeeld een Thread op het moment dat alle T-Mobile-gebruikers een back-up moesten doen. Als jij op dat moment een T-Mobile-gebruiker was, en net als alle andere gebruikers een back-up moest doen, is dat natuurlijk herkenbaar. Hier spelen ze op in:
Daarnaast gebruikt T-Mobile herkenbare uitspraken uit films en series. Zie bijvoorbeeld onderstaande Thread. Dit komt uit de film ‘Mean girls’. De uitspraak in de film is: ‘On Wednesdays we wear pink’, maar T-Mobile heeft dit naar hun eigen hand gemaakt en er Magenta van gemaakt. Dit is hun kleur. Slim!
Ze gebruiken afbeeldingen, korte video’s en teksten waarin naar voren komt wat T-Mobile typeert. De persoonlijke band met hun klant wordt hierdoor sterker, maar ze trekken niet per se nieuwe klanten aan.
Dille & Kamille
Account: 16.2 duizend volgers
Dille & Kamille was niet gelijk actief op Threads vanaf de lancering in Europa. Zij hebben na ongeveer 5 weken een account gemaakt. Zo zeggen ze zelf ook:
Tik, tak… Het werd wel eens tijd, Dille & Kamille op Threads.
Ook al waren ze later, het lijkt er wel op dat ze met een strategie zijn gekomen. Ze lichten specifieke producten op een opvallende manier uit. Bijvoorbeeld zoals op onderstaande afbeelding die luidt: ‘‘raad het hulpje”. Zo hebben ze nog meer verschillende manieren bedacht om bepaalde producten onder de aandacht te brengen. Dit brengt zeker interactie met zich mee.
Daarnaast hebben ze ook een paar posts geplaatst die meer gaan voor het ‘Dille & Kamille-gevoel’. Een voorbeeld is onderstaande afbeelding. Je kunt je hier als trouwe Dille & Kamille-klant, of iemand die af en toe bij deze winkel komt, echt wel iets bij voorstellen.
Frankwatching
Account: 2.442 duizend volgers
Met Frankwatching zijn we ook actief op Threads. We posten hier, sinds de lancering in Europa, elke dag 1 of meerdere posts. De posts zijn verschillend. Vaak gaat het over de publicatie van een nieuw artikel, een poll om inzicht te krijgen in de meningen van onze volgers of grappige spontane post zoals onze post op Valentijnsdag. De likes verschillen per post. Soms zijn dit er 2, soms zijn dit er 10.
Het aantal kliks is (nog) niet noemenswaardig, maar de volgers blijven binnendruppelen. Wat ons betreft is het dan ook te vroeg om Threads als nieuw kanaal op te geven. We blijven doorgaan met onze huidige strategie en houden de ontwikkelingen uiteraard in de gaten.
Geen Threads geplaatst, maar wel een account
Dan zijn er ook nog grote bedrijven die wel een account hebben gemaakt na de lancering, maar hier nog niks mee doen. Heineken heeft bijvoorbeeld maar 1 post geplaatst en daarna niet meer. Ook Philips heeft geen posts, samen met ANWB, de NOS en BNNVARA.
Vanuit BNNVARA wordt er misschien niks geplaatst, maar Tim Hofman, die daar onder andere werkzaam is, gaat juist los op Threads met zijn @debroervanroos-account.
Hier zet hij onder andere programma’s van bijvoorbeeld NPO1 in het zonnetje. NPO1 heeft zelf niet eens een account op Threads. Zou dit een afgesproken strategie zijn of gewoon ‘goodwill’ vanuit Tim?
Het is interessant om te zien dat grote bedrijven wel mee willen doen aan het ‘aanwezig’ zijn op een nieuw platform, maar hier vervolgens niet actief op zijn en ook niet actief op gaan zijn. Is dit een bewuste keuze? Willen ze eerst andere bedrijven afwachten? Of zien ze de meerwaarde van het platform niet in?
Wat denk jij? Laat het weten in de comments.
Dus, bedrijven op Threads
Als ik zo de verschillende bedrijven en accounts zie, lijkt het erop dat iedereen het nog op zijn eigen manier aan het uitvinden is. De een lijkt met een strategie te komen, de ander post van alles wat om erachter te komen wat werkt en nog een ander lijkt het allemaal maar af te wachten. Het platform is nieuw en daardoor zijn er ook nog weinig richtlijnen. Sommige bedrijven maken hier goed gebruik van en andere minder.
Het is vooral belangrijk dat je op je eigen manier Threads gebruikt, zodat het bij je bedrijf past. Maar je moet ook meegaan in de sfeer van het platform. Past dit totaal niet bij je? Dan is Threads misschien (nog) niet de plek voor jou. Kijk vooral ook naar hoe soortgelijke bedrijven dit aanpakken en laat je inspireren.
Hopelijk heb je inspiratie opgedaan en kun je nu aan de slag met Threads.