Rijksmuseum.nl vernieuwd: 125.000 beelden uit de collectie nog dichter bij bezoekers
Het zal niemand ontgaan zijn: het Rijksmuseum is heropend. Ruim voor de heropening werd de nieuwe website gelanceerd, ontworpen en ontwikkeld door Fabrique [merken, design & interactie] en Q42. De site ontvangt lovende reacties en heeft de verwachtingen ruimschoots overtroffen. We interviewden Merijn Hillen, strateeg bij Fabrique, over het initiatief.
Rijksmuseum.nl won een Gouden SpinAward, maar liefst 3 awards op het Museums and the Web congres in de USA en de website is genomineerd voor een Dutch Interactive Award en European Design Award.
Dutch Interactive Awards 2013
Op 16 mei worden voor de vierde keer dé prijzen uitgereikt voor het allerbeste interactieve werk van het afgelopen jaar tijdens de Dutch Interactive Awards (DIA). De jury kijkt niet alleen naar design en creativiteit, maar ook naar resultaat en de bouw van het project.
In deze serie interviewen we vijf genomineerden over hun project: hun doelen, uitdagingen en het uiteindelijke resultaat. En waarom moet juist dit initiatief DIA winnen? De website Rijksmuseum.nl is genomineerd in de categorie ‘Best brand’.
Wat was het doel van Rijksmuseum.nl en voor welke verandering wilden jullie zorgen?
“De visie van het Rijksmuseum luidt: ‘onze collectie is van iedereen’. Met deze uitdagende visie onderscheidt het Rijksmuseum zich als challenger in de sector. Het is hun missie om de collectie zo dicht mogelijk bij de mensen te brengen, zowel in het museum als online. Met de heropening van het fysieke museum als momentum, leidde de visie tot een gedurfd startpunt voor de nieuwe website: 125.000 hoge resolutie beelden vrijgeven zodat iedereen een stukje van de collectie bij zich kan dragen. Onze uitdaging was het creëren van een concept zodat de collectie echt van het publiek zou worden. Met het toonaangevende Rijksstudio komt de collectie super dichtbij. Zelf verzamelingen maken, haarscherp op inzoomen, details uitsnijden en zelf uitprinten op canvas, je laptophoes of zelfs je auto: het kan allemaal.”
Wat waren de belangrijkste uitdagingen en hoe zijn jullie die aangegaan?
“Vele ogen van het Rijks, Fabrique en Q42 waren gericht op een grensverleggend resultaat dat recht zou doen aan de naam van het hernieuwde Rijksmuseum. De grote groep aan stakeholders met elk hun eigen ambities maakte het een uitdaging alle neuzen dezelfde richting op te krijgen en te houden. Het ontwerpen voor 80% van de bezoekers was het centrale begrip voor de nieuwe site. Zorgen dat de site eenvoudig voelt, was tot het einde toe een uitdaging. Vooral voor een organisatie die ruim 1 miljoen objecten in de collectie heeft en daarover veel wil vertellen aan veel verschillende doelgroepen.”
“We hebben veel aandacht gestoken in het definiëren van het concept en ‘design principles’: eenvoud, voor het grote publiek en dichtbij. Hierbij vormden Rijksmuseum, Fabrique en Q42 echt een team. De principles hebben ons geholpen in keuzes gedurende het hele proces. We hebben ervoor gekozen om eerst de tabletversie van de site te ontwikkelen, met grote vingerdikke knoppen en leesbare typografie. Daarna hebben we deze vertaald naar desktop en mobiel.”
Waar zijn jullie het meest trots op qua design en creatieve invulling?
“Waar we het meest trots op zijn, is dat we ondanks de gestelde uitdagingen vast wisten te houden aan het oorspronkelijke concept. De kracht van ons project zit in de superieure uitvoering: in de ontworpen intuïtieve interactie, de simpele navigatie, de grote beelden die precies de verleiding oproept die we voor ogen hadden. Hierbij heeft techniek, dankzij de expertise van Q42, de ideeën niet beperkt, maar juist verder gebracht. We hebben een site weten te realiseren waar mensen oprecht enthousiast van worden. Met massale internationale aandacht tot gevolg.”
Welke resultaten hebben jullie met Rijksmuseum.nl bereikt en hoe is dit gemeten?
“Het meest in het oog springende resultaat is de extreem lange bezoekduur van de website. Gemeten van december 2012 tot en met de opening van het fysieke museum in april 2013 bedraagt de bezoekduur voor desktop bijna 10 minuten en voor iPad zelfs ruim 15 minuten. Dit is extreem lang voor een website. Ten opzichte van de vorige site van het Rijksmuseum is dit een toename van 182% voor desktop en 584% voor iPad. Door de eenvoud en de rijke ervaring van beeld blijven bezoekers geboeid. Er zijn inmiddels ruim 50.000 Rijksstudio’s met ca. 80.000 verzamelingen aangemaakt en circa 180.000 beelden gedownload.”
Wie hebben er bijgedragen aan het succes van Rijksmuseum.nl?
“De site is zo goed geworden door een aantal factoren. Het Rijksmuseum heeft vast durven houden aan het vrijgeven van de collectie, ondanks tegenwind binnen de organisatie en scepsis in de sector. Fabrique en Q42 hebben ieder vanuit hun expertise de lat verlegd en met de opdrachtgever als team samengewerkt. Het publiek was ontvankelijk voor de nieuwe site: het Rijksmuseum is een geliefd merk met een grote fanschare. Het enorme enthousiasme van het publiek over deze website houdt groot verband met de (inter)nationale liefde voor kunst. Daarnaast heeft de financiële bijdrage van de BankGiroLoterij een belangrijke rol gespeeld in het optuigen van het project.”
Waarom moet Rijksmuseum.nl de Dutch Interactive Awards winnen?
“De nieuwe site heeft de doelen van het Rijksmuseum ruimschoots overtroffen. Het museum wordt wereldwijd geprezen voor de ‘democratisering van de collectie’ en het zelf aan de slag kunnen gaan met de beelden wordt als revolutionair ervaren. De executie is bijzonder goed geslaagd: het is aantoonbaar makkelijk voor gebruikers om aan de slag te gaan. Dit zien we terug in alle cijfers én in de trotsmakende reacties van publiek, vakgenoten, nationale en internationale pers. Zo kregen we zelfs lovende kritieken in een artikel van de NYTimes: ‘… the site looks stunning. It is also organized so thoughtfully that it is remarkably easy to navigate.’ Mag er tegenover deze prachtige resultaten een DIA staan? Wij horen het graag!”
De andere kanshebbers in deze categorie zijn Batavus, Interpolis, Binnenlands Bestuur en The Voice of Holland. Lees ook de overige artikelen uit de serie DIA 2013.