Social media: wordt Pheed redding van dagblad- en muziekindustrie?
Zijn we al moe van de nieuwe social mediakanalen? Ja? Mooi, dan is er nu de oplossing voor het verknipte social medialandschap, waar je foto’s via Instagram maakt, video op YouTube uploadt en blogs schrijft op Tumblr. Recent werd Pheed gelanceerd. Met zowaar een businessmodel, dat tevens wel eens de redding van de muziek- en dagbladindustrie kan worden.
Vorige week werd Pheed ge-soft-launched. Niet met een vervelende invite-only, zoals Pinterest maanden heeft volgehouden, maar met een directe mogelijkheid om een profiel aan te maken. Maar eerst even een stapje terug.
Wat is Pheed?
Lang geleden… in augustus 2012, werd Pheed gelanceerd. De oprichters van Pheed omschrijven hun concept als een combinatie van de sterke elementen van bestaande sociale netwerken, het weglaten van de in hun ogen zwakke elementen en het toevoegen van ontbrekende elementen. Voorbeeld? Foto’s worden in een Pinterest-jasje getoond, je kunt audio opnemen en afspelen à la Soundcloud, trending topics worden in Twitter-stijl weergegeven en je kunt een live stream verzorgen, vergelijkbaar met Google+ Hangouts. Alles in de vorm van een status update.
Nieuwe elementen zijn bijvoorbeeld de tegenhanger van de Facebook Like-knop, de I don’t love knop. Facebook heeft bewust gekozen voor het liken op een enkel positieve manier. Wordt Pheed hierdoor dan niet een hate-platform? De Bieber-haters kunnen er in elk geval geluk niet op. Daarnaast ziet Pheed er qua uiterlijk een stuk aantrekkelijker uit dan Facebook; je kunt een eigen achtergrond uploaden om je kanaal er op een visuele manier uit te laten springen.
Betalen voor goede content
Pheed biedt echter nog een interessante functie. De oprichters stellen: “het is tegenwoordig lastig tussen alle updates op Facebook en Twitter nog kwalitatief goede content te vinden”. De oplossing? Betalen voor goede content. Bij het aanmaken van een account kun je direct kiezen of je je gehele kanaal als ‘maandelijks abonnement’ in wil stellen of ‘gewoon’ een gratis profiel wil opzetten. Bij de laatstgenoemde optie kan je per live broadcast bepalen of je gratis of pay-per-view wilt gaan uitzenden.
Kwaliteit
Met het betaalconcept wil Pheed er voor zorgen dat je niet meer ellenlange lijsten met status updates hoeft door te akkeren. Je kiest gewoon voor ‘premium content’. Een live concert van David Guetta of een voorproefje van het nieuwe album van de in Amerika beroemde tienerster Miley Cyrus. Vergelijk de commerciële content met het bonusmateriaal op een film- of muziek-DVD; leuke extraatjes. Voor fans van deze artiesten zal het geen probleem zijn om de kleine bedragen te betalen, die hier aan verbonden zijn. Maar gaan ze dat ook betalen als het een minder bekende artiest is? Of als vrienden hun kanaal op betaald gaan zetten?
Redding voor krant- en muziekindustrie?
Met de digitalisering is het voor uitgevers en de muziekindustrie een zware klus geworden om geld te verdienen. Marges worden kleiner en meer materiaal wordt (al dan niet legaal) gratis verspreid. Een betaalmodel, pay-per-view of abonnementsvorm, is dus niet eens zo’n slechte ontwikkeling voor bepaalde industrieën. Paywalls op krantensites zijn nou niet echt de oplossing, waar de uitgeversbranche op de lange termijn de vruchten van zal plukken. Maar op sociale media, daar waar het publiek en masse aanwezig is, dáár valt het te halen. En het door de internet(r)evolutie onder de voeten gelopen ‘copyright’beginsel wordt weer omarmd op Pheed (zie de afbeelding hieronder).
Bij Pheed draait het dus niet om het vergaren van zoveel mogelijk volgers. Het draait om het maken van kwalitatieve content, of dat nu tekst, video, audio, foto of live stream is, als de content goed is, wordt het gewaardeerd en wordt er voor betaald. De vraag is of deze gedachtegang echt voet aan de grond gaat krijgen in het tijdperk waar gratis nog nooit zo groot is geweest. Of zou het concept enkel aantrekkelijk worden voor dé bekendste online branche waar wél grof betaald wordt voor ‘live streams’: events als webinars en trainingen?
De cijfers
Is een sociaal netwerk, dat 2 maanden na oprichting al spreekt van ‘betalen voor content’ (waarvan Pheed zelf trouwens 50% (!) opeist), niet gedoemd te mislukken? Blijkbaar niet, want volgens Mashable heeft Pheed binnen een week na lancering al een miljoen gebruikers. Eén miljoen ‘Pheeders‘. Komt dat met name door de aanwezigheid van idolen zoals David Guetta, Paris Hilton en Chris Brown? Is het misschien slechts een tijdelijke opleving, wordt het een niche-netwerk, horen we er nooit meer iets over of wordt het de opvolger van Facebook?
Qua uiterlijk ziet het er in elk geval top uit: snel, overzichtelijk, niet te veel fratsen, maar wel qua uiterlijk aanpasbaar. Daarnaast ligt momenteel de iPhone app ter goedkeuring bij Apple, dus ook de mobiele social networks zoals Instagram zijn gewaarschuwd.
Voor nu is het afwachten hoe Pheed op de kaart wordt gezet, hoe het Amerika vergaat en of het overslaat naar Nederland. En of het welbekende “hè, alweer een sociaal netwerk” overkomelijk is. Op het eerste gezicht heeft Pheed alles wat het tot een succesvolle opvolger van Facebook (en Twitter) maakt. Ik denk dat we hier meer van gaan horen. Wat is jullie mening?