Hands-on: gamen op de iPad
Sinds twee weken ben ik de gelukkige bezitter van een iPad. Zodra ik de grote broer van de iPhone uit de doos griste is hij intensief gebruikt, zakelijk en voor games. Maar hoe bevalt de iPad eigenlijk voor games? Voegt het wel wat toe aan spelen op de iPhone, DS en PSP? Ik vertel je mijn oordeel, gebaseerd op twee weken ervaring met de nieuwe gadget van Apple.
iPhone games verhuizen mee
Een belangrijk sterk punt van de iPad is dat al je oude iPhone-games gewoon speelbaar zijn op de nieuwe device, ook als je een Amerikaanse iPad importeert. Via iTunes zet je eenvoudig je bestaande games en apps over. Je kunt vervolgens kiezen of je die apps in het klein wilt zien op de grootte van de iPhone, maar je kunt ook onderin je scherm kiezen voor een 2x-vergroting. Daardoor wordt het beeld van de app eenvoudig verdubbeld.
Een groot voordeel hiervan is dat oude apps direct te gebruiken zijn op de iPad en dat je hele verzameling games niet plots overbodig is geworden. Veel spellen blijken er in de ‘opgeblazen versie’ prima uit te zien. Bovendien zijn er veel developers die momenteel hard werken aan een HD-versie van hun iPhone-game. Via een (vaak gratis) update kun je dan een betere versie installeren op de iPad.
Herontwerpen van bediening
Wat je merkt is dat het grafisch dan wel makkelijk is om een game van de iPhone over te zetten, maar qua bediening en spelplezier is dat niet altijd eenvoudig. Ik heb verschillende games gespeeld op de iPad en m’n ervaringen zijn heel wisselend. Sommige games zijn vrijwel niet speelbaar op de iPad, zoals Flare Elite. Dit spel maakt immers gebruik van een inventieve besturing met je duimen langs de rand van het scherm. Op de iPad is dit onbruikbaar. Ook zijn er games die op de iPad net zo leuk blijken te zijn, zoals Plants vs Zombies. De beelden van de game zijn ook in de iPhone-versie verrassend scherp. Het is mij dan ook een raadsel waarom ik $10 zou moeten betalen voor de HD-versie van het spel als de iPhone-versie ook uitstekend voldoet.
Andere games werken wel goed, maar zijn plots veel minder leuk. Dat effect heeft Doodle Jump. Op de iPad is de afstand tussen de platformen plots onlogisch groot en voelen alle bewegingen houterig aan. Er zijn echter ook games die ik juist prettiger vindt op de iPad, zoals Jimmy Pataya. In dit spel valt een parachutist naar beneden en moet je door je device te bewegen rotorbladen ontwijken. Waar het scherm bij Doodle Jump onlogisch groot lijkt, is het bij Jimmy Pataya juist lekker robuust op de iPad. Mijn belangrijkste conclusie van deze ervaringen is dan ook: zet gewoon je oude verzameling games over op de iPad en bekijk per game of het je bevalt. Direct aanschaffen van HD-versies is absoluut niet nodig en je zult zien dat veel iPhone-games ook op de iPad prima speelbaar zijn.
Extra mogelijkheden van de iPad
Eén van de vragen die ik had voordat ik de iPad in handen kreeg was: wat kan ik er nu meer mee, ook op het gebied van games? Een leuke game die de extra’s van de iPad laat zien is Small World, een bordspel dat je met twee personen speelt. De iPad ligt in het midden op tafel en via knoppen kun je zetten in een beurt doen. Ben je klaar, dan sluit je je beurt af en vervolgens draait het speelveld zodat de andere speler ook een goed zicht heeft tijdens zijn beurt. Dit is slechts een kleine gimmick, maar het laat wel zien dat speelplezier ook in dit soort kleine zaken zit. Ook laat Small World zien dat de iPad zich uitstekend leent voor inventieve versies van bestaande bordspelen. Zo hoop ik dat er een developer komt die ‘Harry Potter-schaak’ gaat maken, met levensechte animaties van stukken die elkaar aanvallen en van het bord schoppen als ze worden geslagen.
Een ander, inmiddels bekend, voorbeeld van een inventief bordspel is Scrabble. Hierbij is het mogelijk om de iPad op tafel te leggen en via je iPhone stenen aan te leggen. Het kost $2500, maar dan heb je ook een leuke vierpersoons-Scrabble-set. Het is erg leuk om te fantaseren over mogelijkheden die de iPad biedt om klassieke spelletjes opnieuw uit te vinden en in een ander jasje te steken. Ik weet zeker dat er wereldwijd vele developers al bezig zijn met creatieve plannen en ideeën en ik ben heel benieuwd welke prachtige apps we op dit gebied het komend jaar in de app store zien.
Geen ADHD-er, maar volwassen
Tijdens m’n eerste weken met de iPad merk ik dat ik er duidelijk anders op speel dan op de iPhone. Games voor de iPhone lijken regelmatig op een achtjarige ADHD-er met een aandachtsspanne van niet meer dan vijf minuten. De iPad leent zich daarentegen voor volwassen games met een wat langere duur en meer oog voor grafisch detail. Ik merk dat ik op de iPad wat rustiger zit te spelen en gerust een half uur tot een uur met een game bezig wil zijn. De korte snelle spelletjes van de iPhone gaan zelfs irriteren en ik snak naar een uitgebreidere spelervaring.
Technisch biedt de iPad bovendien extra mogelijkheden vanwege het prachtige grote scherm. De device schreeuwt dan ook om mooie versies van strategiespellen, of bijvoorbeeld een rijke RPG met mooi vormgegeven cutscenes. Ook een complexere MMO met interacties via chat zijn op de iPad uitstekend mogelijk. Krijgen developers die snakken naar een succes zoals World of Warcraft met de iPad eindelijk hun kans?
DS en PSP lijken geen partij
Ik heb het gevoel dat de iPad niet echt partij is voor de DS en de PSP. Het scherm is zoveel groter dat het heel andere mogelijkheden biedt en voor een heel andere spelervaring zorgt dan de PSP en DS. Toch laat de vergelijking met de DS en PSP ook zien waar het allerbelangrijkste aspect zit om een succesvolle gaming device te worden: ontwikkelaars die mooie games maken.
Ik hoop dat de iPad niet zal worden overspoeld met matige games van ontwikkelaars die uit zijn op een snel succesje. Zijn er voldoende ontwikkelaars die de tijd en het budget hebben om een complexe diepgaande game op de iPad te maken? En zullen zij hun geld terugverdienen, gezien de lage prijzen die gamers van de iPhone inmiddels gewend zijn? Dat zijn vragen waar ik nu na twee weken nog geen antwoord op kan geven, maar die wel een groot deel van het succes van de iPad gaan bepalen.
Dit artikel is eveneens gepubliceerd op Bashers.nl.