Wat maakt een omgeving of platform ‘social’?
We hebben het hier op deze weblog vaak over social websites, social media en al het andere dat ‘2.0’ is. Maar wanneer is een omgeving eigenlijk ‘social’? Welke eigenschappen zijn daarvoor nodig? In ons laatste boek hebben we daarvoor een leuke afkorting, een acroniem gegeven. De eigenschappen van uw sociale omgeving is aan te duiden met het acroniem (hoe kan het ook anders) S.O.C.I.A.L.
S.O.C.I.A.L.
Het acroniem kan worden gebruikt om een omgeving ‘te testen’ op zijn geschiktheid als social platform. Zowel een fysieke omgeving, denk aan een shopping mall of een aula, als een website of virtuele omgeving. Elke letter staat voor een specifieke eigenschap die het platform in meer of mindere mate moet beschikken:
- Stimulativeness – elke omgeving moet een gebruiker de juiste prikkels en signalen presenteren om interactie uit te lokken, zoals:
- Activity – Wat gebeurt er nu?
- Presence – Wie is er nu aanwezig?
- Identity – Wie is het en van wie is het?
- Relations – Met wie heb ik een band?
- Groups – Kunnen er groepen worden gevormd?
- Reputation of Karma –Hoe worden jouw bijdragen en dus jouw aanwezigheid gewaardeerd?
- Sharing – Wordt er content of ‘iets’ gedeeld?
- Conversation – Wordt er onderling gecommuniceerd?
- Challenges – Zijn er uitdagingen of niet content-gerelateerde activiteiten?
- Organicness – een omgeving moet het de gebruikers toestaan hun gegevens en werkzaamheden naar eigen inzicht in te delen en structureren
- Collaborativeness – de omgeving moet de juiste peer-2-peer en asynchrone communicatie en collaboratiemiddelen hebben voor de taak die het moet vervullen, het moet de juiste stigmergische mechanismen bieden
- Intelligentness – de omgeving moet kwaliteit van ruis kunnen onderscheiden door middel van aggregaties, filters en wegingen
- Adaptedness – de omgeving moet zijn aangepast aan zijn omgeving, zijn gebruikers en aan de processen (taken) die het moet ondersteunen, ofwel, de omgeving moet passen in de organisatiestructuur
- Linkedness – de omgeving moet zo naadloos en natuurlijk mogelijk zijn aangesloten op relevante externe omgevingen en netwerken
De acroniem kan ook dienen als basis van het social design van een platform. Social design is een nieuwe discipline die zich voegt bij de reeds bestaande disciplines graphic-design en interaction-design:
- Graphic-design betreft de opmaak van de website, het uiterlijk
- Interaction-design betreft de interactie tussen de website en de gebruiker, denk aan: navigatie
- Social (web-)design betreft de interactie die de website (het platform) tussen gebruikers onderling in gang zet en onderhoudt
Social design is gebaseerd op pyschologie van crowds. Het begint bij het opzetten van een platform met de juiste genen, terug te zien aan een bepaalde mix van bovenstaande eigenschappen en het vervolgt met het doorlopend aanpassen van het platform op de dynamiek van de crowd.
Zeg nou zelf, hoe cool is dit?