Gravity Sling: hypnotiserende zwaartekracht
Hoewel games voor de iPhone nog maar relatief kort bestaan, zijn ze inmiddels razend populair. Continu verschijnen er nieuwe games in de App Store, maar welke zijn nou echt de moeite waard? In een serie artikelen bespreek ik hier wekelijks een aantal opvallende games. Met deze week de hypnotiserende zwaartekracht van Gravity Sling.
Wat is het?
Gravity SlingDit najaar vond in Denver de 360 iDev conferentie plaats: een bijeenkomst die draaide om het ontwikkelen voor de iPhone. Onderdeel van de show was de iPhone Game Jam, waarin ontwikkelaars werden uitgedaagd om in één nacht een prototype te ontwikkelen. De eerste game uit deze nacht is deze week in de App Store verschenen: Gravity Sling.
In dit spel draait alles om een astronaut die je via de goede baan moet terugslingeren in z’n ruimteschip. Daarbij gebruik je de zwaartekracht van aanwezige planeten die invloed hebben op de baan van je astronaut. Je verdient punten door een zo lang mogelijke reis te maken.
Soms is dat een kwestie van zorgvuldig mikken, maar even vaak moet je gewoon domweg gaan uitproberen en je mannetje lekker laten rondtollen door de ruimte. Via de Open Feint community kun je zien wat vrienden spelen en zijn er achievements en leaderboards beschikbaar.
Wat valt op?
Gravity Sling is de eerste game uit de iPhone Game Jam die in de App Store verkrijgbaar is. Daarnaast heeft de game nog een noviteit: het spel is gratis te downloaden met vijftien levels, maar als je verder wilt spelen kun je in de applicatie extra levels tegen betaling downloaden. Deze manier van aanbieden maakt een lite-versie overbodig. Het is te verwachten dat in de toekomst veel meer games dit principe zullen gebruiken.
Is het wat?
De eerste levels van Gravity Sling zijn ultrakort en vooral bedoeld om je kennis te laten maken met de wetten van de zwaartekracht en de besturing. Na een level of tien worden de uitdagingen echter groter. Niet omdat de levels langer worden, maar wel omdat het steeds lastiger wordt om je astronautje in de goede baan te lanceren. Daarbij moet je vooral niet terugdeinzen voor heel veel uitproberen. Geduld is een vereiste!
De aantrekkingskracht van het spel zit niet alleen in het zorgvuldig uitkienen van de benodigde banen. Het is minstens zo leuk om je astronautje gewoon een flinke zwiep te geven en gehypnotiseerd te staren naar de banen die hij aflegt. Deze banen kun je achteraf vastleggen op een foto. Het is op een vreemde manier leuk om gewoon te kijken naar de vormen die op het scherm verschijnen en de verschillende planeten die hun invloed uitoefenen.
Prijs: De eerste 15 levels zijn gratis, €0,79 voor de volgende 30 levels (App Store)
Dit artikel werd eveneens gepubliceerd op Bashers.nl.