iPhone-selectie: Assassin’s Creed bevindt zich op grote hoogte
Op zaterdag staan hier de iPhone-games centraal, elke week weer. Deze week opnieuw één game die alle aandacht opeist: ‘Assassin’s Creed: Altair’s Chronicles’. Een spel van ontwikkelaar Gameloft, uiteraard te koop in de App Store. Een review.
Sinds afgelopen week is Assassin’s Creed: Altair’s Chronicles in de App Store verkrijgbaar. Omdat het hier gaat om een volwaardige game en geen casual spelletje, heb ik besloten om net als vorige week opnieuw mijn hele artikel te wijden aan één game.
Mocht je nog niet bekend zijn met de versies die eerder zijn uitgekomen op de traditionele consoles, dan is het verhaal eenvoudig uit te leggen: Altaïr is een assassijn, of huurmoordenaar, in het Middeleeuwse Jeruzalem. Hij heeft het doel verschillende vijanden uit te schakelen en een bijzonder voorwerp, de Chalice, op te sporen. Dat doet hij niet met bruut geweld, maar door rond te sluipen, subtiel tegenstanders neer te steken of zakken te rollen. Een groot deel van het spel speelt zich af op de huizen van daken, die je gebruikt om ongezien je doel te bereiken.
Vergelijkbaar met de DS, maar toch anders
Als je het spel opstart, vallen direct de magnifieke beelden op. Met veel detail zie je hoofdrolspeler Altaïr steden doorkruisen, aanvallen uitvoeren en in het bekende adelaarsperspectief hoog boven de huizen uittorenen. Helaas gaat het hier om een cutscene en zijn de in-game beelden van mindere kwaliteit. Desondanks ziet het spel er prima uit met kleur- en detailrijke omgevingen. Soms doet het beeld vreemd als je te dicht langs muren loopt, maar dat zie je in wel meer games.
De graphics en muziek zijn zelfs van duidelijk betere kwaliteit dan in het gelijknamige spel op Nintendo’s DS. De vergelijking met de DS is in dit geval niet gek, want het gaat om precies dezelfde game, maar dan voor een fors lagere prijs. Vind je acht euro aan de dure kant, bedenk je dan dat je er een volwaardige game voor krijgt die op de DS een jaar geleden voor rond de veertig euro over de toonbank ging.
Even wennen aan de besturing
Een belangrijk verschil met de DS is de besturing. Vanwege een gebrek aan fysieke knoppen op de iPhone zijn alle benodigde knoppen op het scherm weergegeven. In het algemeen werkt dit prima, al is het wel wennen om de richtingsknop goed te gebruiken. Bij de eerste levels was ik de knop regelmatig kwijt en bewoog m’n vinger over de verkeerde delen van het scherm. Maar na verloop van tijd gaat het wennen, en dan merk je dat de besturing uitstekend voldoet.
Er zijn nog een paar kleine schoonheidsfoutjes. Zo is het lastig om in een gevecht te blokken, omdat je daarvoor je vinger van de richtingsknop moet halen. Nu ben ik in gevechten toch al niet verdedigend ingesteld, dus voor mij was dit amper een gebrek. Bovendien zijn de vijanden doorgaans ook zonder blokkeren eenvoudig te verslaan.
Mooie levels met veel checkpoints
Té eenvoudig zelfs, door de zeer gebrekkige intelligentie van de tegenstanders. Daar staat echter tegenover dat het rondsluipen wel uitdaging biedt, al moet je geen uitgebreide vrije wereld verwachten. Vaak is het duidelijk waar je naartoe moet, maar is het lang niet eenvoudig om je doel ook te bereiken. Na de eerste inleidende levels moet je steeds meer sprongen maken die de nodige precisie vereisen. Ook moet je regelmatig voorzichtig op smalle latten balanceren of door middel van goed getimede sprongen valkuilen ontwijken.
De levels zijn uitgebreid, maar bevatten veel checkpoints, waardoor je zelden een groot stuk opnieuw hoeft te spelen. Wel werd ik soms knettergek van een lastige sprong die maar niet lukte, waardoor ik meer dan twintig maal hetzelfde laddertje omhoog moest nemen om opnieuw de lastige plaatsen op het dak te proberen te bereiken.
Minigames zijn eigenlijk niet nodig
Naast de normale levels bevat het spel enkele kleine minigames, zoals zakkenrollen, waarbij je voorzichtig een voorwerp uit een zak moet manoeuvreren. Ook moet je mensen martelen door snel pijnlijke plaatsen op hun lichaam aan te raken. Deze minigames zorgen voor afwisseling, maar eigenlijk heeft het spel dat helemaal niet nodig. De verhaallijn, afgewisseld met rondrennen, vechten, balanceren, klauteren en springen is op zichzelf al leuk genoeg.
Uitstekend spel met veel afwisseling
Tijdens het testen voor deze iPhone-selectie werd ik gaandeweg steeds positiever. De goede beelden en muziek zorgen voor een lekkere sfeer. De leuke levels vol checkpoints veroorzaken afwisseling, waardoor het spel ook na een aantal uren spelen niet saai wordt. Het blijft heerlijk om te rennen, springen, duiken, vliegen, vallen, opstaan en weer door te gaan. Ik zat aan m’n iPhone gekluisterd en had continu het ‘nog één leveltje’-gevoel dat een goede game kenmerkt. Het eindoordeel is dan ook eenvoudig: dit is gewoon een prima spel. Ik hoop van harte dat uitgever Gameloft dezelfde techniek gebruikt om ook een mooie Prince of Persia naar de iPhone te brengen.
Heb je de versie voor de DS nog niet gespeeld, dan raad ik je zeker aan om Assassin’s Creed aan te schaffen. Je zult je een uurtje of zeven vermaken in een mooie, uitdagende wereld en vaststellen dat de DS er met de iPhone een serieuze concurrent bij heeft.
Assassin’s Creed: Altair’s Chronicles is voor € 7,99 in de App Store verkrijgbaar.
Tip mij
Ken jij een toffe game voor de iPhone die je graag wilt verdedigen? Laat het me weten in de reacties of via de mail en wellicht bespreek ik volgende keer jouw tips!
Dit artikel is ook verschenen op Bashers.