Geen Trends 2009
In de afgelopen periode hebben we vier trends voor 2009 de revue laten passeren: Trends 2009: Crowds & communities, Trends voor 2009: Mobile here, mobile there, mobile everywhere’, Trends 2009 : Het Merk “IK” oftewel kan ik geld verdienen met mijzelf zijn? en Trends 2009: Sociale Netwerken.
Deze trends zijn niet door mij alleen bedacht maar door de lezers van Frankwatching. Iedereen kon aangeven welke trend hij of zij dacht dat in 2009 zich nadrukkelijk zou manifesteren. Een aantal keren werd een technologie genoemd waarvan ik met alle wil van de wereld het geen trend kon noemen (omdat het nog niet bestond) of waarbij eigenlijk te weinig ontwikkeling was om te kunnen spreken van een trend. In dit artikel een overzicht van de onderwerpen die het niet gehaald hebben.
Wanneer is iets geen trend?
Het is goed om even te kijken naar de manier waarop de trends worden bekeken. Eerder stelden we vast dat we niet in de toekomst kunnen kijken en dat trends tot stand komen op basis van extrapolatie (waar zitten ze nu en hoe zal dat volgend jaar zijn) en analyse (ontbreken er spelers?). Er moet wel sprake zijn van een beginsituatie (iets moet er al zijn) en een verandering van situatie (iets moet bewegen). Volgens deze definitie is een aantal “trends’ zoals voorgesteld door lezers van Frankwatching toch geen echte trend. In de komende paragrafen bespreken we deze “trends” en waarom ze het niet zijn.
Advergaming en in game advertising
Dit zijn twee voorbeelden waarbij advertenties zijn verwerkt in een game waardoor bijvoorbeeld de game gratis kan worden gespeeld (zie bijvoorbeeld Candystand, nu even zonder branding i.v.m. verkoop door Wrigley) of waardoor de game meer realiteit krijgt (EA Fifa reeks zou zonder boarding (advertenties) niet realistisch zijn). Wikipedia maakt een ander onderscheid maar komt op het zelfde neer. Beide vormen van adverteren zijn al jaren oud (in 2002 heb ik een rapport geschreven voor een grote bank over games en de mogelijkheid tot adverteren). Sinds die tijd zijn er eigenlijk weinig grote deals geweest op het gebied van advergaming of in game advertising. De meest recente uiting die ik heb gezien was BP in Simcity Societies. Op het moment dat ik dit schrijf verschijnt er net een persbericht (en hier nog een) over Massive (onderdeel van Microsoft) dat zij in een aantal games (e.g. Warcraft, Saints Row) online ads zal serveren. Wordt de voorspelling ingehaald door de tijd en is het toch een trend? We zullen het volgend jaar zien.
WiApp
Een aparte trend die werd voorgesteld was WiApp. Een term die bij mij geen bel deed rinkelen. Een zoektocht op Google leverde wel hits op (maar enkele duizenden) die ook niet relevant bleken te zijn. In de discussie met Frits (die Wiapp voorstelde) kwam ik er achter dat Wiapp staat voor Wireless information Promotional Products/Projects. Een handheld waarop actuele informatie verschijnt met eigen content van de verspreider. Frits gaf ruiterlijk toe dat zij dit gaan introduceren in 2008 (dus haast is geboden). Maar een trend, dat is het niet. Of het een trend wordt in 2009? We zullen het zien.
Semantisch web
Een van de reageerders (Eppo) had het gelijk bij het rechte eind: 2009 wordt NIET het jaar van het semantisch web. Op Wikipedia staat een mooie definitie: The Semantic Web is an evolving extension of the World Wide Web in which the semantics of information and services on the web is defined, making it possible for the web to understand and satisfy the requests of people and machines to use the web content.
In lekentermen: door de toevoeging van semantiek en verbanden wordt het web veel waardevoller, omdat bijvoorbeeld datgene wat je zoekt beter begrepen kan worden. Bijvoorbeeld bij het zoeken naar sportauto’s kan de zoekopdracht automatisch worden uitgebreid naar Aston Martin, MG, BMW Z3 enzovoorts, omdat het systeem weet dat dit typen sportauto’s zijn.
Ik realiseer me volledig dat ik nu heel kort door de bocht het semantisch web beschrijf, maar voor dit artikel is het wel even genoeg (hier is nog een semantisch web artikel op Frankwatching).
De essentie is dat het semantisch web nog steeds niet gaat doorbreken. Mijn eerste ervaring met Semantic Web, gesprekken met Frank van Harmelen, dateren uit 2003. Sinds die tijd is W3C verder gegaan met de standaardisatie en zijn er veel EU projecten geweest die iets doen met semantiek (bijv. OntoGrid en Knowledgeweb). Grootschalige toepassingen van het semantisch web zijn er nog niet, en dat is jammer.
Het semantisch web zal een van de grootste doorbraken zijn voor het internet in de komende jaren.
Zwarte bril
Bij alle trends heb ik, onder de titel zwarte bril, een paragraaf gewijd aan het kritisch kijken naar al die trends. Wat opvalt is dat het vaak makkelijk is om te zien waarom iets niet zou lukken. Alleen bij het Merk IK vond ik het moeilijk. Is dat omdat ik er in geloof of omdat ik toevallig mijn dag niet had? Ik denk dat VRM (zeg maar de oergedachte waar in het Merk IK over werd geschreven) een heel valide idee is, dat nog wel heel wat uitwerking moet krijgen. Hou rekening met een zwarte bril en zwartkijkers bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Kritisch naar je product of dienst kijken kan het sterker maken.
Experiment geslaagd?
Op deze manier de trends samenstellen voor 2009 was een experiment, waarvan ik denk dat het geslaagd is. De artikelen zijn goed gelezen en hebben een respectabel aantal reacties gehad. Of het ook volgend jaar waar gaat worden, dat valt nog te bezien maar deo volente zal ik volgend jaar in oktober onze voorspellingen tegen het licht houden en kijken in hoeverre we gelijk hebben gehad.
Afsluiting
Als laatste wil ik alle mensen bedanken die hebben bijgedragen aan deze trends serie:
Tom, Hans, Frank W, Martin, blogdog, Bart, Ruben, Roy, Michel, Freek, Gitta, Bart, Inge, Tomas, Mark, Martijn, Jori, Michiel, Karen, Matthijn, Gerard, Sabine, Michel, Eppo, Aad, Jeroen, Johan, Gosse, Jan, Engago, Marloes, Farah, Frank M, Frank J, Karianne, Jos, Stephan, Arnold, Martien, Robin, Marcel, Frank v D, Bastiaan, Peter, Chris, Marianne, JW, Cris, Ruud, Geoffrey, Frits, Arne, Bram, Charly, Erik, Twan, Roy, Joop, Remco, Menno, Paul en Jeroen.