Nog altijd niet massaal aan de GPS-games [PICNIC10]
Foursquare is waarschijnlijk het bekendste GPS-spel, maar feitelijk gaat dit bijna alleen maar om het delen van je locatie. Er kan zoveel meer met GPS! Waarom worden er bijvoorbeeld niet veel meer GPS-games gespeeld? De mogelijkheden zijn er wel, maar de grote massa gebruikt het nauwelijks. 7scenes timmert echter hard aan de weg. Op PICNIC10 werd daarom onder de naam ‘BSIT@picnic’ een internationale wedstrijd opgezet. Design Detect Decode won.
Kwart voor (PICNIC)10
In een klein muf tentje met een ingang van 1,5 meter hoog, groots genaamd ‘Lab C’, zie ik een aantal studenten en docenten druk bezig om de BSIT (Best Scene in Town) presentatie voor te bereiden. Uiteraard werken de schermen nog niet, maar ze hebben ook nog even. Eerst wordt de opening in de grote lecturehal gedaan, wordt mij verteld. Nog geen 10 seconden zit ik daar op mijn plek als iemand naast me enthousiast opmerkt dat ik een iPhone heb. Ik kijk even rond en zie alleen maar apple-iconen op laptops, iPads en telefoons om me heen, maar goed, ik accepteer de flyer: ‘Design Detect Decode’ staat erop. Tijd om het verder te lezen lukt even niet, de humoristische spreekstalmeester/acteur Jon Rosenfeld opent de laatste PICNIC-dag. Na de blabla over sponsors start plots een mooi filmpje: de BSIT@picnic wordt gepromoot, en de winnaars – daar heb je ze weer – Design Detect Decode. De marketing zit wel goed bij deze studenten.
11:11
Ik heb me laten overtuigen door het marketingoffensief en heb mij door de ingang van het tentje gewurmd. Tijd voor een presentatie van de studenten. In Engels, omdat driekwart van het team uit New York is overgevlogen. We beginnen in markante volgorde met een uitleg van details van Design Detect Decode, later leer ik meer over de wedstrijd en over de basis. Laat ik het voor het gemak maar even omdraaien in dit verhaal: 7scenes is een online platform waarop simpel location based (educatieve) tours en games voor iPhone en Nokia kunnen worden gemaakt. Vanaf 2001 was het in ontwikkeling bij de Waag en sinds 2007 is het zelfstandig, waarbij het na de groei van smartphones met GPS in 2009 zelfs een webbyaward nominatie kreeg. Voor extra promotie en content werden vervolgens ook op verschillende locaties wedstrijden opgezet onder de naam Best Scene in Town.
Voor PICNIC was er onder dit label een wedstrijd opgezet, waarbij 8 gemixte teams van New Yorkse en Amsterdamse studenten in 2 weken tijd op afstand met elkaar samenwerkten om zo tot de ultieme PICNIC10-scene te komen. Winnaar werd Design Detect Decode met een game waarbij foto’s van locatie’s bewerkt waren. De plek op de foto waar een verschil tussen de werkelijkheid en de foto zat, daar zat in de werkelijkheid dan een code waarmee een puzzel opgelost kon worden. Nog niet duidelijk? Bekijk dan het filmpje eens.
[vimeo]https://vimeo.com/15013997[/vimeo]
5 voor 12
Vlak voor het lunchgeweld losbarst omdat de volgende grote lezing is afgelopen, loop ik naar buiten om de game te proberen. Naast mijn iPhone loop ik helaas ook met pen en papier voor het noteren van de codes. Dat zou toch ook wel via die of één andere app moeten kunnen… Op zoek naar de eerste locatie geeft mijn iPhone aan dat hij meer honger heeft dan ik. Die accu ging er toch snel doorheen… Minpuntje, de 7scenes app verbruikt aardig wat stroom. Dan maar even hippe drankjes en hapjes halen…
3:33
Enkele andere sessies later start ik met een volle iPhone de game voor poging 2. Na een kleine wandeling kom ik bij een foto genaamd ‘The Swamp’. Onder de railing rond het moeras in het Westerpark staat op de foto een nummer, in het echt niet, dus daar zal de code dan wel staan! Helaas ik zie niks en zelfs niet in de buurt. Een wandeling rond het moeras geeft me ook geen resultaat, uiteindelijk klim ik maar op de reling om mijzelf ten einde raad in het moeras te storten, als ik plots aan de bovenkant van de hoge reling de code zie!
En zo dwaal ik nog even door naar alle locaties op het terrein en zijn de volgende codes gelukkig minder goed verstopt. Ik ben bijna klaar als ineens een camera achter mij op duikt. Big brother was watching me. De studenten konden zien wie de game aan het spelen was en waar ik was! Had ik daar toestemming voor gegeven? Ach verdwijnen lukt toch allang niet meer bleek eerder op PICNIC10 al… Hij is nog net op tijd om mij het antwoord te zien opschrijven: “What makes a man or woman modern?”
4 uur, cup a wood
Met dit antwoord ga ik weer terug naar Lab C om eerst één van de studenten te bevrijden, waarna ik een kop met houten woorden krijg om antwoord op de vraag te geven. De diepzinnige gedachte hierachter ontschiet me even, maar met woorden spelen is wel leuk en daar gaat het tenslotte om in deze game.
5 uur, the recap
Aan het eind van PICNIC10 is er natuurlijk nog een ‘recap’ van alle hoogtepunten en wordt nog de winnaar van de vodafone mobile clicks bekend gemaakt. Voor mij ondertussen ook een goed moment om Design Detect Decode eens samen te vatten en na te denken over de toekomst van dit soort games.
De game is leuk en innovatief, en het is ook simpel om met 7scenes een scene op te zetten, al kost het voor deze scene wel wat moeite om alle locaties en foto’s voor te bereiden. Alleen zijn volgens mij het aantal PICNIC-bezoekers die deze game gespeeld hebben op 2 handen te tellen… Nu hebben de meeste bezoekers een aardig vol programma, maar ook buiten het festival worden location based games nog niet op grote schaal gespeeld. Waarom niet? Misschien is het nog te nieuw, misschien kost lopen te veel moeite en spelen we toch liever games op muffe zolderkamers? Mij lijkt het eigenlijk de stap na de Wii en Kinect: weg met de schermen, laten we de echte wereld als scherm gebruiken!