Online marketing

Zo bepaal je je onlinemarketing-budget voor 2022

0

Wat geef jij, of wat geeft het bedrijf waarvoor jij werkt, uit aan onlinemarketing-campagnes? En is dit budget vastgesteld aan de hand van een berekening of op gevoel? Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat aanpakken in 2022?

In dit artikel geef ik jou:

  • Tips over welke data je nodig hebt om de berekening voor 2022 te maken
  • Aanwijzingen hoe je de onlinemarketing-kosten voor 2022 kunt berekenen
  • Een vragenlijst die je makkelijk in kunt vullen om de budgetten te bepalen

Onlinemarketing-budget voor 2022 bepalen

Stel, je investeert 500 euro per maand in online marketing. Hier komt een omzet uit van 2000 euro per maand.

Wat zijn de werkelijke kosten?

De werkelijke kosten die je maakt zijn niet alleen die 500 euro per maand aan onlinemarketing-budget. Wat vaak wordt vergeten zijn de kosten die nog afgaan van de 2000 euro omzet. Denk hierbij aan verpakking, verzending, opslag, personeel, et cetera. Bereken dus hoeveel marge je overhoudt van 2000 euro. Stel je voor dat 50% kosten zijn en 50% nettowinst. Dan blijft er van de 2000 euro dus 1000 euro over. Bereken de gemiddelde marge op jouw producten.

Wat is de werkelijke opbrengst?

De werkelijke opbrengst is niet 2000 euro. Dit ligt een stuk hoger. Er zal namelijk een percentage klanten zijn dat niet eenmalig een aankoop doet maar vaker terugkomt. Bereken wat een klant gemiddeld uitgeeft per jaar in jouw webshop.

Voorbeeld: een nieuwe klant doet een eerste aankoop van 60 euro en komt daarna nog vier keer terug. Je kunt zelf zien hoe vaak klanten terugkomen en wat de gemiddelde opbrengst is per klant.

Klantwaarde van een terugkerende klant als reis.

In dit voorbeeld levert de klant dus 150 euro (5 x 30 euro) aan marge (= nettowinst) op. Bereken je nettowinst. Haal de kosten af van de omzet.

Hoeveel van deze nettowinst reserveer je voor het werven van een nieuwe klant + het behouden van huidige klanten?

Wat investeer je in online marketing?

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om 30 euro te investeren in het werven van een nieuwe klanten en 20 euro in het behouden van de huidige klanten. Denk aan remarketing-campagnes, e-mailmarketing, een spaarsysteem. Hieronder een overzicht van de kosten en opbrengsten per jaar per klant. Bedenk hoeveel van de nettowinst je wil herinvesteren.

 KostenOpbrengst/omzet
Verpakking, verzending, etc.€150 (30 x 5)€300 (60 x 5)
Advertentiekosten€50
Totaal€200€300

In te vullen om de onlinemarketing-budgetten voor 2022 te bepalen:

VraagAntwoord
Wat waren de kosten aan online marketing afgelopen jaar?€6000
Hoeveel nieuwe klanten heeft dit opgeleverd?200
Wat zijn de marketingkosten per nieuwe klant?€6000/200 = €30
Wat geeft een klant gemiddeld uit in jouw webshop in een jaar?€300
Wat is de gemiddelde marge op jouw producten?50%
Wat is de nettowinst per klant (omzet - kosten)?€150
Hoeveel van je nettowinst wil je weer investeren?€50
Hoe wil je dit verdelen tussen het werven van nieuwe klanten en het behouden van huidige klanten?€30 nieuwe klanten / €20 bestaande klanten
ROAS 2022
Advertentiekosten per nieuwe klant?€30
Wat is de omzet per klant voor de eerste aankoop?€60
Omzet / advertentiekosten€60 / €30 = 2

Wat moet ik nu inzetten aan onlinemarketing-budget?

Het maakt nu niet uit of je 100 of 1000 euro per dag uitgeeft aan online marketing. Als de kosten per nieuwe klant maar rond de 30 euro blijven en de kosten van een aankoop van een bestaande klant rond de  5 euro blijven (20 euro delen door 4 aankopen). Natuurlijk moet de klantwaarde ook hetzelfde blijven (of toenemen). 

Kijk goed naar de data van vorig jaar. Wat waren toen de kosten per nieuwe klant? Lag dit te hoog, dan kun je beter met een lager dagbudget beginnen. Lag dit lager? Dan kun je beter het dagbudget iets hoger zetten.

Overstappen van CPA naar ROAS

In bovenstaand voorbeeld investeer je dus 30 euro aan advertentiekosten voor een nieuwe klant en realiseer je een directe omzet van 60 euro. Je werkt hierbij met een ROAS van 2 (60 euro / 30 euro).  

Voor de campagnes die zich richten op nieuwe klanten kun je dus het beste sturen op een ROAS van 2. 

Wil je juist meer marktaandeel?

Ligt jouw focus in het eerste jaar (of langer) juist op het veroveren van marktaandeel, dan zou je ervoor kunnen kiezen om alle omzet weer te investeren in (online)marketingactiviteiten. Dan verkrijg je meer marktaandeel door je winst weer te investeren. 

Samenvattend, om je online marketing budgetten te bepalen voor 2022

  • Analyseer goed je data van het afgelopen jaar
  • Bereken wat je kosten zijn aan online marketing
  • Bereken wat je gemiddelde marge is op producten
  • Kijk hoe vaak een klant terugkomt en wat een klant gemiddeld uitgeeft
  • Bedenk hoeveel van je nettowinst je weer wil investeren in je bedrijf
  • Steek niet alleen tijd en geld in het werven van nieuwe klanten, maar ook juist in de behouden van huidige klanten.

Heb nog vragen? Je kunt ze hieronder neerzetten in de comments. Ben je nog niet klaar met je plan voor 2022? Lees dan deze blog over 5 innovatieve trends in 2022.