Slapen, eten, werken in De Sims 3 voor de iPhone
Hoewel games voor de iPhone nog maar relatief kort bestaan, zijn ze inmiddels razend populair. Continu verschijnen er nieuwe games in de App Store, maar welke zijn nou echt de moeite waard? In een serie artikelen bespreek ik hier elke zaterdag op Frankwatching een aantal opvallende games. Behalve deze week, want naast het iPhone artikel dat morgen zal verschijnen, vertel ik vandaag over de langverwachte 3de versie van De Sims, die vorige week is uitgekomen voor zowel de pc als voor de iPhone.
Terwijl ik nog maar net wakker ben, spring ik al uit m’n bed. Ik moet nodig plassen, snak naar een douche en ik heb honger. Maar ik moet ook op tijd op m’n werk verschijnen, dus moet ik opschieten. De televisie staat te vonken in m’n woonkamer en moet worden gerepareerd, maar daar heb ik nu geen tijd voor. Ik ben al laat en haast me de deur uit..
De voorgaande zinnen klinken wellicht als een saai dagelijks ritueel en niet als een meeslepende game, maar niets is minder waar. Zo ook De Sims, een spel dat bol staat van bekende tafereeltjes uit het gewone leven. De grote vraag blijft echter of een zo uitgebreide game als De Sims 3 zich wel leent voor een handheld. Ziet het spel er mooi uit? Is er voldoende aandacht besteed aan de bediening of is het een slecht speelbare rip-off? En blijft het ook na flink wat uurtjes spelen leuk? Ik vertel je in deze iPhone-special alles over de mobiele versie.
Prima beelden en bediening
Wie De Sims 3 op de iPhone voor het eerst opstart wordt begroet door gedetailleerde graphics met heldere kleuren en de bekende sfeer van eerdere Sims-versies. Je ziet direct dat het om een nieuw deel gaat. Zelfs op het kleine schermpje van de iPhone hebben de beelden veel meer detail dan oudere versies van de game, ze zien er opmerkelijk levendig uit.
Daarnaast valt direct op dat de bediening van de iPhone-versie uitstekend is aangepast op het kleine scherm van de telefoon. Er is een beperkt aantal knoppen in beeld, waarmee je snel schakelt naar menu’s. Daarnaast kun je eenvoudig over het scherm scrollen en de camera bedienen. Zo heb je continu overzicht over het spel. Het touchscreen zorgt er ook voor dat je de gameplay goed kunt besturen. Zo kun je door op het scherm te tikken aangeven waar je personage naartoe moet. Lekker direct.
Voldoende keuze bij personages
Je start met het maken van een personage. Het aantal keuzes lijkt in eerste instantie wat beperkt, maar probeer het later nog eens en je merkt dat je toch enorm veel vrijheid hebt bij het maken van je simmetje. Je kunt invulling geven aan de meest essentiële factoren en dat blijkt meer dan voldoende te zijn voor een hoofdrolspeler naar smaak.
Leuk is dat je drie slots hebt om een personage te maken. Die wonen in hetzelfde dorpje, maar komen elkaar niet tegen. Wel hebben ze invloed op elkaar, zo kun je extra acties vrijspelen of doelen afronden door met sterk verschillende personages te spelen. Wat ervoor zorgt dat je extra gaat experimenteren met de verschillende typetjes die je hebt gemaakt.
Resultaat of vrijheid
In De Sims 3 draait het vooral om het realiseren van doelen. Daarbij kun je heel resultaatgericht te werk gaan, maar je bent ook vrij om wat aan te rommelen, zolang je aan de basisbehoeftes van je simmetje voldoet. In totaal heeft het spel 73 doelen die je gaandeweg vrijspeelt.
Van tijd tot tijd krijgt je sim een wens en als een wens je aanspreekt, dan kun je deze vastzetten. Doe je dat niet, dan verdwijnt de wens na een poosje vanzelf en komt er weer een nieuwe in beeld. Het wensensysteem geeft een leuke dimensie aan de game. Aan de ene kant zorgt het voor duidelijke doelen, terwijl de minder resultaatgerichte gamer nog steeds alle vrijheid heeft.
Je zit voor schut in de trein
Deze iPhone-versie bevat enkele minigames, waaronder koken, tuinieren en vissen. Deze zijn leuk, maar te makkelijk. Zo vond ik het erg relaxt om te vissen, maar had ik al na twee dagen de maximale skills in deze minigame verdiend. Daar had meer in gezeten.
Grappig bij de minigames is dat je gebruikmaakt van de bewegingssensor van je telefoon. Zo moet je bij het koken regelmatig pannetjes van het vuur halen en licht schudden met je telefoon om ze af te laten koelen. Dit leverde veel verbaasde blikken op, terwijl ik zat te gamen in het openbaar vervoer.
Verbeterpunten
De game heeft overigens wel een groot technisch minpunt: hij crasht regelmatig. Heel slordig en iets dat hopelijk nog wordt opgelost met een update. Gelukkig zijn de crashes niet desastreus voor je voortgang. Het spel bewaart continu je voortgang, dus ben je na een crash nooit veel kwijt. Een ander minpunt is dat er steeds korte laadtijden zijn bij overgangen tussen omgevingen. Deze duren niet lang, maar komen wel vaak voor.
Naast de crashes en laadtijden, heb ik weinig minpunten in de game kunnen ontdekken. Wel is er een aantal punten aan te wijzen waarop het spel verbeterd had kunnen worden.
Het was bijvoorbeeld enorm leuk geweest als er online mogelijkheden waren geweest, bijvoorbeeld om bij dorpjes van anderen op bezoek te gaan. Ook had het verzamelsysteem uitgebreider gemogen. Je kunt nu wel meubels en huisraad aanschaffen, maar het was leuk geweest als je bijvoorbeeld ook met de minigames verzamelingen had kunnen opbouwen.
Verder is het jammer dat er niet meer interactie is tussen de pc- en telefoonversies van het spel. Dat je bijvoorbeeld je pc-personage mee had kunnen nemen naar je telefoon om onderweg door te spelen. Ongetwijfeld dat dit soort functies over een paar jaar gemeengoed zijn.
Tot slot
Als ik De Sims 3 voor de iPhone vergelijk met andere games die anno 2009 verkrijgbaar zijn, dan is het gewoon een uitstekend spel. De game is met zorg opgezet en uitgewerkt voor de telefoon. De toegankelijkheid van een game op een telefoon die je altijd bij je hebt, zorgt ervoor dat je ongemerkt veel tijd aan de game besteedt, in korte speelsessies die elke keer weer leuk zijn.
Daarmee wordt je sim een schaduwpersonage dat je altijd op zak hebt om even je dagelijkse routine te ontduiken. Want zeg nou zelf, een leven van slapen, eten en werken is zo saai. Dat ontvlucht je graag even met een game waarin je leuke dingen doet. Zoals slapen, eten en werken.
Dit artikel is ook verschenen op Bashers.nl.