Cross Media Café: Business case Radio Digitaal
In deze vierde reportage over iMMovators Cross Media Café (editie radio, gisteren in Hilversum) aandacht voor twee digitale radioinitiatieven. Allereerst Radio Digitaal, een initiatief van Talpa Radio en in feite een platform voor digitale radiostations en branded radio. Een uitstekend toegelichte business case, rijkelijk voorzien van cijfers. Vervolgens aandacht voor DeepFM. een radiostation dat zich gespecialiseerd heeft in dance en house en vanuit internet de sprong probeert te maken naar winstgevend worden en andere platforms bereieken.
Radio Digitaal
Remco Bos is Commercieel Manager Interactive bij Talpa Radio. Hij is vanuit die functie voor onder meer Radio Digitaal verantwoordelijk en hij gaat in deze presentatie in de business case achter dat station. Talpa Radio bestaat uit vier stations: 538, 10 Gold, Juize, en Radio Digitaal (sinds 25 april 2006). Talpa Radio vervult daarbij de rol van producent van (web) radiostations, media exploitant en faciliterend bedrijf. Als het om businessmodellen gaat, dan zijn die laatste twee punten belangrijk.
Een belangrijke reden om met Radio Digitaal te beginnen is dat radio maken al core business is bij Talpa, dat er veel kennis is van techniek en distributie en dat er door schaalvoordelen met relatief lage kosten gewerkt kan worden. Er staan immers al uitzendstraten en er kunnen snel stations gestart worden. Bovendien zijn niche stations best interessant als je ze allemaal naast elkaar zet.
Vervolgens zoomt hij in op RadioDigitaal.nl, om te beginnen de exploitantenrol. RadioDigitaal maakt unieke echte radiostations (op dit moment 8), dus geen audiostreams als bijvoorbeeld Pandora, waar geen audio vormgeving, geen jinglepakket en geen uuropener en uurafsluiters in zit. De stations zijn gratis te beluisteren via RadioDigitaal.nl, als je je registreert kan dat zelfs tegen hoge kwaliteit. Het is ook interactief, de luisteraar heeft invloed (voting) op de playlist.
Het gaat om 8 stations als Love Radio, PowerFM, JFK, hits4kids en de Nonstop 40 en een wisselend themakanaal. Binnen niet al te lange termijn groeit dat uit tot 14 à 16 stations. Themakanalen zijn echt interessant. Een themakanaal wordt door hun zelf verzonnen en voor 2 tot 3 maanden neergezet en dan vervangen. Het kan om seizoenen gaan (bijvoorbeeld Après Ski Radio in de winter en sportevenementen als schaatsen en voetbal). WK Radio heeft 7 weken uitgezonden en heeft uit het niets op internet 180.000 streamstarts gehad. Inmiddels heeft men het derde themakanaal (Après Ski Radio) en dat heeft in 8 weken al 300.000 streamstarts gehad. Een themakanaal wordt dus tijdelijk neergezet en er na 2 of 3 maanden weer uitgehaald.
Vervolgens geeft hij op een gedetailleerd inzicht in de cijfers over bereik en aantallen luisteraars. Enkele feiten over the story so far:
- 350.000 streamstarts per maand, dit jaar bij voorkeur nog verdrievoudigd
- de gemiddelde luisterduur (per streamstart) is 100 minuten per luisteraar
- nonstop40 wordt gemiddeld 4 uur achter elkaar naar geluisterd
- doelgroep blijkt ouder dan verwacht omdat veel mensen juist op kantoor luisteren (webradio op kantoor)
- de leeftijdsopbouw wordt iets jonger, maar het overgrote deel is tussen de 15 en 35 jaar
- van mensen die zich registreren is veel bekend, leeftijd, sexe, afkomst
- inmiddels zijn er 40.000 geregistreerde luisteraars
- mannen blijken veel van dance te houden, vrouwen meer naar Love radio en nonstop 40
Een hoop data dus en daarmee gaat het salesteam naar de mediabureau’s, want daar komt in principe het geld vandaan. Inderdaad, het hoofdstuk adverteren. Men positioneert zich volledig online, kiest in bij die tak van de mediabureau’s. Men wil ook graag online budget, mede vanwege de stijgende bestedingen. Je kunt bij Radio Digitaal inkopen op CPM-basis, dus inkopen op brutobereik. Vanaf 1 april wordt er door stations aan targeting gedaan.
Je koopt dus een audio commercial als online advertising tool. Daarbij wordt er gemeten in DART, dus afwijkend van traditionele radio. In DART worden online campagnes geserveerd, normaal banners, bij Radio Digitaal dus ook audio commercials. Men heeft daarnaast ook streamspots (videocommercials klikbaar) en banners (halfbanner, leaderboard, rectangle en skyscraper). Audio commercials zijn dus gewoon klikbaar. Uit onderzoek blijkt dat 70% van de online populatie geen moeite heeft met die commerciële boodschappen, zolang ze maar schappelijk en relevant zijn. Wat Radio Digitaal ook zou kunnen is in program sponsoring. “De grootste barbecue hits elke dag tussen 18 en 20 uur op PowerFM met DJ Calvé.”
Radio Digitaal is ook een faciliterend bedrijf, de tweede kant van de business case. We hebben het dan over Branded Radio. Zoals gezegd is de core business radio maken, dus men kan tegen relatief lage kosten een radiostation voor adverteerders maken. Men adviseert over format, programmering en regelt zaken als Buma/SENA, jingles etc. Heineken.FM zou een mooi radiostation kunnen zijn, als permanent kanaal of actiematig. Men geeft daar tonnen uit aan televisiecommercials, maar daarvoor zou men ook een heel jaar radio kunnen hebben. Playboy Radio, AD radio en ga zo maar door. Er zijn bij Radio Digitaal nog geen branded radiostations, maar over een paar weken is het zover. Hij kan jammer genoeg nog geen namen noemen.
Radio Digitaal en Branded Radio kunnen elkaar dus mooi versterken, zo sluit Remco Bos af. Monique vraagt vervolgens naar de advertentieinkomsten, men blijkt campagnes van gemiddeld € 3.000 en € 15.000 te verkopen. Er zijn harde targets om winstgevend te worden, streven is om dat voor het einde van het tweede jaar te bereiken. Radioman Ad Roland, aanwezig in de zaal, vraagt wat de duizendcontactprijs is. Dat varieert, aldus Remco Bos, voor streamspots vraagt men vanaf € 45 CPM en voor een audiocommercial vanaf € 35 en de bannering is gewoon marktconform. De prijs bij Radio 538 is aanmerkelijk lager, ongeveer een tiende daarvan. Maar op een advertentie kun je bij Radio 538 niet klikken, dat rechtvaardigt het prijsverschil met traditionele radio. “Wij conformeren ons aan de prijzen die online gesteld zijn”.
Audiobestand van deze sessie via iMMovator site
DeepFM
Vincent Bruijnes is oprichter en eigenaar van de radiozender DeepFM. Men is in januari 2005 ingesprongen op een gebrek in het huidige radiolandschap aan house en dance. Men is een nonstop radiostation voor dance- en housemuziek en heeft een experimenteel en afwisselend format met gerenommeerde namen en talenten.
Het streaming media formaat dat wordt aangeboden is geschikt voor Windows media, Winamp, iTunes en Real Player. Maar ook tunin.fm is erbij gekomen, wat voor DeepFM een enorme boost geeft op het vlak van luisteraars en innovatie. Verder is met ook bezig met set-top box (implementatie fase) en digitale kabel (waarvoor nog medewerking van de diverse kabelaars nodig is).
De doelgroep van DeepFM bevindt zich ind de 20- tot 49-jarige leeftijd, heeft een middelbaar of hoger opleidingsniveau en woont veelal in de grote steden en de Randstad. Het zijn vooral mannen (80%) met een uitgesproken mening die frequent feesten en evenementen bezoeken, actief zijn en een wens tot vernieuwing hebben. Onder de luisteraars zijn veel dj’s, producers en organisatoren van evenementen. De wens tot innovatie is erg hoog (95%) en wil bijvoorbeeld DeepFM op mobiel of autoradio ontvangen. Het bereik is ca. 11.000 luisteraars per dag die gemiddeld 30 minuten luisteren, 4.000 daarvan zijn geregistreerd.
Basis van het station zijn de jocks, dertien in totaal. Een mix van bekende dj’s en de jocks van de toekomst. DeepFM is voor hun een podium voor de eigen promotie en profilering van deze dj’s. Men heeft een heel pallet van interactieve communicatiemiddelen beschikbaar: MSN, Hyves, SMS, mail en chat. Verder is met op zoek naar samenwerkingsverbanden met clubs en organisatoren. Een van de ambities is om de distributie verder te verbreden en het merk te verstevigen en innovatie te bereiken op het vlak van zowel muziek als techniek.
Monique van Dusseldorp vraagt zich af of je met 11.000 luisteraars commercieel een zender draaien. Vincent Bruijnes zegt zenders te kennen die met nog minder luisteraars commercieel draaien. DeepFM is nu nog niet winstgevend, maar denkt op niet al te lange termijn financieel het hoofd boven water te kunnen houden. Boeiend is ook dat zulke stations starten op internet en daarna uitbouwen naar andere vormen van contact en distributie.
Audiobestand van deze sessie via iMMovator site