Nóg meer teasen & 5 andere socialmedia-tips uit de filmindustrie
Socialmedia-kanalen zijn een grote pijler in de marketingstrategie van de filmindustrie geworden. Maar hoe gebruik je social media als een verlengstuk van je film en wat zijn de trends? En wat kun je hier als marketeer en communicatieprofessional van leren? Denk hierbij aan teasen en het werken met influencers.
Wat kunnen we leren van de filmwereld?
De filmwereld is ontzettend goed in het teasen van hun product. Natuurlijk is het makkelijker om de consument warm te maken voor een nieuwe film, dan voor bijvoorbeeld een nieuwe stofzuiger. Maar de manier waarop de filmwereld dit doet, is leerzaam voor elke marketeer en communicatieprofessional. Begin op tijd met het laden van je nieuwe merk of product, het liefst al maanden of zelfs een jaar voor de lancering. Creatieve teasers en op tijd investeren in het opbouwen van een community, zijn hierbij belangrijk. Je kunt mensen vooral nieuwsgierig maken door ze langzamerhand steeds meer informatie te geven. Op die manier maak je uiteindelijk ambassadeurs van je volgers.
1. Vroeg beginnen op social
Het maken van een film is een proces dat vaak jaren in beslag neemt. Het is dan ook zonde om alleen je eindproduct te laten zien. Zeker bij een interessant product als film, loont het om op tijd je social media op te starten. Fans binden zich aan jouw film en vormen samen de eerste ambassadeurs. Zij zullen, als je het goed doet, de hele campagne jouw film op social media dragen.
Maar los van het opbouwen van een fanbase, geldt dit ook voor het creëren van content. Ookal draait de film pas over een jaar in de bioscoop: als er op de set al nagedacht wordt over social content, pluk je daar later de vruchten van. De Fast and Furious-filmserie is een goed voorbeeld, in april en mei 2016 kon je al een kijkje krijgen op de set van het achtste deel van de filmreeks. De Nederlandse release staat pas voor april 2017!
Uiteraard kun je deze trend ook toepassen op andere producten. Stel, je lanceert een merk, evenement of nieuw product over een aantal maanden. Waarom zou je wachten met je social media? Als je dit goed in je release-strategie verwerkt, heb je daar op de lange termijn veel profijt van.
2. Nóg meer teasen
In Hollywood hebben ze het tot een kunst verheven: teasers en trailers. In Nederland verschijnt bij een grote Nederlandse productie doorgaans de eerste teaser zo’n 3 tot 4 maanden voor de release. De trailer volgt vaak twee maanden voor release. In Amerika gaan ze hier nog verder in: er wordt geteased naar de eerste teaser en er komen vaak meerdere trailers uit. Met de opkomst van social media de laatste jaren is teasen nog belangrijker geworden. Bovendien zijn er met de opkomst van de verschillende social media en hun functionaliteiten nog meer mogelijkheden om dit te doen.
Zo postte Hugh Jackman deze foto als teaser naar de nieuwe (en laatste) Wolverine-film:
The Maze Runner pakte het slim aan in 2014 met deze mini-teasers die teasen naar de nieuwe trailer:
Teasen kan uiteraard ook voor andere producten dan alleen film. Steeds meer merken teasen naar hun nieuwe producten, uiteraard is het wel handig als het ook enigszins een gewild product is. Teasen naar een nieuwe uitvaartverzekering zie ik niet snel slagen.
Een goed voorbeeld is de televisieserie TOON, van KPN. Voorafgaand aan de serie verscheen de jongen op de Instagram-accounts van diverse BN’ers, en onder andere LINDA.nieuws snapte er niks van. Een paar dagen later viel het kwartje, het was een marketingstunt voor TOON.
3. Design speciaal voor social
Een filmposter is, naast de trailer, nog steeds een van de belangrijkste assets in de filmmarketing. Maar buiten deze ‘traditionele’ content, zien we steeds meer opvallende socialmedia-designs van films verschijnen. Zodra de poster gelanceerd is, verschijnen de meest vindingrijke socialmedia-designs. Dat moet ook haast wel, want de filmfan snakt naar meer content. Een trailer en poster is niet meer voldoende. Je hebt een uitgebreide contentstrategie nodig als je de doelgroep maanden of zelfs jaren aan je wil binden. En zoals al een tijdje bekend is: bewegende content scoort! Ik ben onder andere onder de indruk van deze voorbeelden:
en
Ook deze trend zie je terug in de andere branches. Tv-reclames of krantenadvertenties klakkeloos op social media plaatsen, scoort zelden goed. Juist content die speciaal voor social media is ontwikkeld, of nog liever, een social haakje heeft, zie je sneller ‘viraal’ gaan.
4. Liveness
Films zijn prestigieuze projecten die vaak gepaard gaan met een of meerdere premières, voorpremières en exclusieve screenings. Met de komst van liveness naar social media, kunnen steeds meer fans genieten van deze bijzondere evenementen vol met beroemdheden. Van Snapchat stories tot live Q&A’s op Facebook, Instagram, Twitter en Reddit. En met de komst van Facebook Live wordt er een nog groter publiek bereikt met live content.
Een van de meest opvallende voorbeelden van het gebruik van Facebook Live was Suicide Squad vorige zomer. Tijdens de Europese première gingen ze niet alleen live op Facebook, maar hadden ze ook een live-verbinding met tientallen bioscopen verspreid over Europa. Vanuit Vue Hilversum konden we even live zwaaien naar Will Smith, wat weer live te volgen was op Facebook. Ruim 2.7 miljoen mensen hebben de livestream bekeken.
De nieuwe live-functionaliteiten op social media zijn niet alleen voor film interessant. Bij een productlancering of een Q&A kan het lonen om dit live via social media te doen. Zolang het maar relevant en interactief is, niemand gaat naar een uur durende livestream kijken waarin twee mensen elkaar interviewen, zonder het publiek daar bij te betrekken. Want wat is dan de toegevoegde waarde om dit live op social media te doen?
5. Samenwerkingen met influencers
Deze trend is uiteraard niet exclusief voor de filmwereld, maar de invulling ervan is wel bijzonder. Populaire vloggers, bloggers en andere influencers werden al uitgenodigd voor premières. Wat ik nu voor verschuiving zie, is dat veel van hen nu ook vóór de camera verschijnen. Zeker in Nederland is deze trend goed zichtbaar.
Vloggers kun je inmiddels gaan zien als een nieuwe generatie BN’ers. Wie wil nou niet een vlogger casten met 400.000+ YouTube-abonnees midden in jouw doelgroep? Uiteraard moet de match wel kloppen en is acteren een ander vak dan vloggen. Vandaar dat vaak voor een (edel)figurantenrol wordt gekozen. Eerder dit jaar zag je Rutger Vink (Furtjuh) schitteren in Sneekweek en had Britt Scholte een bijrol in Hart Beat. Deze maand maakt Giovanni Latooy (Gio) zijn debuut op het witte doek in de avonturenfilm Storm.
Uiteraard kun je influencers ook een rol aanbieden in je commercial of een andere ludieke video. Ook hier is relevantie belangrijk. Waarom kies je een bepaalde influencer, alleen omdat hij of zij honderdduizenden mensen bereikt? Of omdat iemand heel goed bij je merk past?
6. Verschuiving van budgetten
Ook deze trend is in alle branches zichtbaar en gaat hand in hand met bovenstaande trends. Doordat er steeds meer budget naar online gaat, wordt content ook steeds belangrijker én er is meer budget voor beschikbaar. Waarom zou je een toffe 360-gradenvideo lanceren als je enkel adverteert op de trailer? En met meer budget is het ook interessanter om je marketingcampagne wat meer op de secundaire en tertiare doelgroep te richten. Zo wordt een samenwerking met vlogger of Instagram-campagne ineens een stuk aantrekkelijker.
Een blik op de toekomst
Mijn voorspelling is dat bovenstaande trends zich in de nabije toekomst verder zullen ontwikkelen. Influencers zullen steeds meer de rol van traditionele BN’ers overnemen in grote Nederlandse filmproducties, terwijl een groot deel van de nieuwe lichting acteurs zich vooral ook op social media zal gaan bewijzen. Video en social design evolueren verder, waarbij volledige marketingcampagnes integraal op social media gehost zullen worden. Geen complexe websites en landingspagina’s meer. En tot slot verwacht ik dat we nóg meer live gaan meemaken van filmproducties, zowel tijdens de opnames als in de releaseperiode.
Afbeelding intro met dank aan 123RF.